Sony CyberShot RX10 III je kompakt typu superzoom (24-600mm ekviv.) s netypicky velkým senzorem pro tuto třídu (1") a kvalitním 4K videem. Kardinální otázka je - může být objektiv s takto dlouhým zoomem a vysokou světelností (F2.4-4) dostatečně kvalitní, aby nakrmil 20MPx senzor? A stojí podobný přístroj za bezmála 50 tisíc (prosinec 2016)?
Senzor typu BSI ( co je to BSI?) velikosti 1" (CX) a s rozlišením 20MPx má poměrně velkou pixelovou hustotu, ale jak již víme z testů ostatních aparátů, které stejným senzorem disponují, víme, že šum zvládá poměrně dobře. Ne, jako APS-C zrcadlovka, ale mnohem snesitelněji, než běžné kompakty (které obvykle používají senzory od 1/2.3" po 2/3").
Podívejte se:
(JPEG)
RAW
Níže vidíte srovnání JPEGu z fotoaparátu a RAWu vyvolaného v Zoner Photo Studio X, ISO je 2500:
JPEG engine
JPEG engine Sony RX10 III je nutno na jednu stranu nepochválit za trochu „digitálně upravený“ pocit ze snímků (on to pocit není), z technického hlediska ale naopak pochválit za úspěšnou kombinaci redukce šumu a doostření hran – pokud na snímky nekoukáte při 100%, vypadají i na vysokých ISO (do cca 3200) dobře. Sony toho dosahuje detekcí hran, kdy šum redukuje pouze v plochách a hrany naopak doostřuje, dobře je to vidět tady:
Již jsem naznačil, že objektiv je na svůj rozsah a světelnost překvapivě dobrý. Samozřejmě nečekejte rovnoměrnou kresbu od rohu k rohu jako u fullframe pevných skel; kdyby to tak bylo, nebylo by třeba fullframe pevných skel.
Nečekejte však ani takovou tragédii, na jakou jsme někdy zvyklí z klasických ultrazoomů. Už první RX10 měla objektiv ostrý a kvalitní – Sony si dalo dobrý pozor, aby si dražší model nepohoršil – objektiv je jen delší a méně světelný (kromě širokého ohniska), ale není horší. Ukázka kresby:
Kresba na nejširším ohnisku (24mm) je už po mírném zaclonení (F4) na ultrazoom parádní
Na snímku výše si můžete všimnout ale i jednoho drobného neduhu, který ke komplexním širokorozsahovým objektivům patří, a to jsou odlesky. Sluníčko v záběru zkrátka znamená prasátka na snímku.
U superzoomů jsme zvyklí,že je nutné se smířit s optickým zkreslením, případně jeho softwarovou korekcí.
Na SW korekce již dnes sází i fotoaparáty s výměnnými objektivy, případně pokročilé kompakty – výkonné procesory umožňují korigovat již náhled na displeji a rychlost snímání tím ani netrpí. Penalizace v obrazové kvalitě je při rozumném přístupu rovněž minimální. Jak je na tom RX-10 III?
Obdobně. Na dvou gifech níže vidíte zkreslený a korigovaný snímek. Nekorigovaný snímek normálně vůbec neuvidíte. JPEGy se korigují automaticky a v RAWu je uložený profil. V některých konvertorech však jde vypnout (zde Capture One):
24mm | 600mm |
Zkreslení je nižší, než bych čekal – na 24mm komplexní, s černými růžky, ale je to pořád méně, než jsem u kompaktů zvyklý vídat. Na 600mm jen mírná „poduška“. Obojí fotoaparát srovná beze zbytku.
Vinětace kupodivu není problém ani na nejširším ohnisku a na otevřenou clonu. Bez korekce bychom ji sice našli v podobě černých růžků, ale jinak je jas snímku i tak poměrně rovnoměrný. Softwarová korekce to jistí.
Je překvapivě dobrá. Fotoaparát nabídne téměř nadpřirozenou kombinaci univerzálnosti a kvality snímků. Jasně, zrcadlovka a dedikované objektivy jsou pořád to nejlepší – když je ovšem v danou dobu máte u sebe. S RX10 III to nemusíte řešit a prostě si užívat tvůrčí svobodu. Snímky budou dostatečně dobré i pro středně velké tisky a můžete je bez obavy zamíchat i mezi snímky z „lepších“ přístrojů a nikdo nejspíš nic nepozná. Tomu dopomáhá i poměr stran 2:3 (ne, že by to byl poměr stran nejlepší, ale používají ho i APS-C, APS-H a FF fotoaparáty). Pokud preferujete 3:4, žádný problém, fotoaparát umí různé poměry stran nastavit.
Video může být natáčeno až ve 4K rozlišení (3840 × 2160) při 30p, Full HD (1920×1080) pak až 120p. Je zde i slow-motion video až 960p.
Podporované formáty jsou MPEG-4, AVCHD a pokročilý XAVC S.
Díky rychlému odečtu dat ze senzoru je maximální možný bitrate až 100Mbps.
Fotoaparát je vybaven stereomikrofony, stejně jako konektorem pro externí mikrofon i konektorem pro sluchátka.
Během videa funguje i automatické ostření, včetně AF-C.
K dispozici jsou „ploché“ profily S-Log, nechybí různé oblíbené pomůcky, jako je focus-peaking (s nastavitelnou barvou a intenzitou) či zebra (0 – 109%). Problém je, jako u ostatních přístrojů Sony této generace, tyto funkce a nastavení najít. Že přístroj, chlubící se kvalitním videem, nemá jednotnou záložku pro video je nad moje chápání. Ale už si toho všimli i u Sony – nové přístroje a99 II a a6500 mají menu přepracované. Asi by bylo vhodné zapřemýšlet i o updatu stávajících modelů:-(
Framegrab z první ukázky
Kresba ve 4K je lepší, než má leckterá zrcadlovka ve Full HD…
Mezi fotoaparáty tedy nabízí RX10 III nadprůměrnou kvalitu i paletu funkcí, takže v kombinaci s ojedinělým objektivem může slušně zastat i funkci videokamery. Pro profi-produkci asi spíš doplňkové, ale mnoho nadšených amatérů bude určitě spokojeno. Já bych byl.
Jednou z možností je i slow-motion video se snímkovou frekvencí až 960p. Nominální rozlišení je Full HD, ale reálné je nižší, snižuje se úměrně se vzrůstající frekvencí, ale je poté upsamplováno na standardní Full HD. Zde je ukázka v 960p, pro posouzení kvality záznamu vlastníma očima: