Jan Pohribný – Kreativní barva, část druhá

17. 2. 2017

Zobrazení barev na fotografiích, monitorech nebo v tisku má stále své limity. Technika se reálnému zobrazení pouze přibližuje. Co má vliv na co nejvěrnější zobrazení barev? Jaké barvy dělají na fotografiích největší neplechu a proč? Jak eliminovat nevzhlednou pleťovou barvu lidí na snímcích? A líbí se lidem obecně spíše barevná či černobílá fotografie? O tom všem v rozhovoru s Janem Pohribným.

Jan Pohribný – Kreativní barva, část druhá

(První část zde)

Jak docílíte toho, aby barvy na snímku co nejvíce odpovídaly realitě?

Pokud se chce člověk techno­logicky co nejvíce přiblížit realitě, tak by měl použít ideálně šedou tabulku s barevným terčem nebo alespoň bílý papír. To je, bych řekl, technologicky nejpřesnější.

8  Pro stanoven? p?esn? barevnosti je vhodn? um?stit do sc?ny barevn? ter? obsahuj?c? st?edn? ?edou.

Pro stanovení přesné barevnosti je vhodné umístit do scény barevný terč obsahující středně šedou.

Ale záleží také na kvalitě senzoru a tak dále. Není to jenom o snímači, je to o tom, co vidíte na monitoru a co vyjde v tisku. Celý tenhle řetězec má limity a vždy dojdete k nějakému kompromisu. Záleží, co je finálním výstupem vaší fotografie. Budete prezentovat snímek pouze na monitoru – např. prostřednictvím internetu, kdy pozorujeme barvy vyzářené a kdy je jejich jas a sytost mnohem vyšší než v tištěné podobě, nebo to bude ofsetová technologie, která snímek barevně degraduje, resp. ho posune jinam?

9  Symbolika barev - v ??n? je ?erven? symbolem ?t?st? 10 Barevn? dominanta - v?razn? barva v nebarevn? realit?

Symbolika barev – v Číně je červená symbolem štěstí

Barevná dominanta – výrazná barva v nebarevné realitě

Jaké barvy dělají na fotografiích největší neplechu? A jak se to projevuje?

Obecně jsou to syté barvy. Je to technologický problém. Nedovedeme převést reálnou barevnost do barevného gamutu, který máme k dispozici v technologiích, o kterých jsme mluvili. Fotoaparát dokáže zobrazit nějakou část barevného gamutu, hodně se blíží realitě, ale ne zcela. Pak máte další stupně. Monitor je na tom zpravidla se zobrazením barev o něco hůře a nejhůře je na tom výstup tiskový. Speciálně hodně nasycené barvy zde mají problém. Všechny klasické barvy RGB modelu a zvláště pak CMYK modelu nelze v gamutu postihnout.

11 Monochromatick? harmonie� 12 Monochromatick? harmonie

Monochromatická harmonie

Monochromatická harmonie

Jde to nějak eliminovat?

Musíte s tím zkrátka počítat. Když dělám luminografii a používám LEDková světla, která dokáží vytvořit velice nasycené barvy v barevném prostoru RGB, tak vím, že bude těžké tyto syté barvy převést do tiskové podoby. Musíte udělat kompromis a ten gamut stlačit nebo vám ho stlačí automaticky software k tomu určený. Ale je lepší, když si to fotograf sám ohlídá. Co se týká tiskových technologií, tak se stále většina publikací tiskne v klasickém čtyřbarevném ofsetu, tak narážíte na stejný problém. Syté barvy nikdy nedosáhnete v maximální sytosti. Velký problém bývá s modrou barvou. Modrá barva má velké ztráty. Není to vlastně modrá, ale součet azurové barvy s purpurovou. Tam, kde je např. modrá obloha v ofsetovém tisku, tak zkušený fotograf již ví, že musí slevit ze svých nároků.

13 Analogick? harmonie - soused?c? barvy v tlumen?ch odst?nechen?ch odst?nech

Analogická harmonie – sousedící barvy v tlumených odstínech

Jak řešíte pleťové odstíny ve fotografii? Někomu jde na snímku pleť do růžova, někomu výrazně do žluta, co s tím?

Záleží na tom, pro co je fotografie určená. Ale většinou mírně zmenšuji saturaci snímku. Obecně má divák rád hodně nasycené barevné fotografie. To je prostě naše přirozenost. Ale u pleťových barev není dobré snímek příliš nasycovat barvou. Je možné ubrat saturaci pouze u vybraných oblastí na snímku, anebo celkově snížit saturaci u celého snímku. Jsou lidé, kteří mají takovou „prasečí barvičku“, tak těm musíte postprodukcí trošku pomoct.

14 Barevn? dominanta

Barevná dominanta

Myslíte si, že se lidem obecně líbí více barevné, nebo černobílé fotografie?

Záleží na typu člověka. Barva v nás vyvolává podprahové pocity a je blíže realitě, takže má větší emoční záběr. V širší populaci barevné fotografie fungují lépe, aniž divák ví proč.

15 Vyu?it? neostrosti k potla?en? v?cnosti a zd?razn?n? role barev

Využití neostrosti k potlačení věcnosti a zdůraznění role barev

Černobílá fotografie bývala populárnější mezi profesionálními fotografy. Fotograf někdy přemýšlí o tom, že emocí je příliš, takže se jich raději zbaví. Ale není to o tom, že jedna je lepší než druhá. Je to čistě o tom, na co jakou fotografii použít. Fotograf musí přemýšlet, koho chce oslovit a co v něm chce vyvolat. Není to ale tak, že musíme neustále vytvářet fotky pro někoho. Děláme je hlavně pro sebe. Tam, kde barva podpoří nebo posune námět, tak tam bych nechal barvu.

16 Vyu?it? neostrosti k potla?en? v?cnosti a zd?razn?n? role barev

Využití neostrosti k potlačení věcnosti a zdůraznění role barev

Teď byla kupř. zajímavá výstava v ateliéru Josefa Sudka. Vystavoval tam Američan David Miller. Má zajímavé abstraktní kompozice vytvořené bez použití fotoaparátu, pouze osvícením barevných fotopapírů odlišným barevným světlem. Je to typ fotografií, založených na střetu barevných ploch, kde by to černobíle vůbec nemělo smysl. Ale je to samozřejmě vždy o tom, co chcete vyjádřit.

17 Vyu?it? lok?ln? ostrosti k potla?en? v?cnosti a zd?razn?n? role barev

Využití lokální ostrosti k potlačení věcnosti a zdůraznění role barev

Děkujeme za rozhovor!

18 Zm?na barev povrchu oby?ejnou vodou� 19 Ilustrace k skl?d?n? a m?ch?n? barev�

Změna barev povrchu obyčejnou vodou

Ilustrace k skládání a míchání barev

Vyčerpávající informace týkající se psychologického působení barev ve fotografii najdete v nejnovější knize Jana Pohribného s názvem Kreativní barva ve fotografii.

20 ob?lka knihy Kreativn? sv?tlo, vydal Zoner Press Brno v roce 2016

Obálka knihy Kreativní barva, Zoner Press, 2016

(První část rozhovoru zde)

       

Příště: Jan Pohribný – Produktová fotografie


Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů