Jan Pohribný – současná luminografie část 1.

17. 4. 2017

Jan Pohribný ve své volné tvorbě využívá především kouzla luminografie. Jedná se o technicky a časově poměrně náročnou techniku kreslení a malby světlem na fotografiích. Co je to vlastně luminografie? Jak můžete luminografii využít při své vlastní tvorbě? Co k tomu potřebujete? A jakou nejdelší expozici Jan použil při tvorbě svého díla? Čtěte již v rozhovoru.

Jan Pohribný – současná luminografie část 1.

Co je to luminografie?

Luminografie je doslova kreslení, nebo malování světlem, proto ji také rozděluji na tyto dvě kategorie. Kreslení světlem znamená, že světelný zdroj otáčím proti kameře, tedy vůči divákovi. Při delší expozici a pohybu světlem se pak zaznamená světlo jako výrazná světelná linka. Při malování světelný zdroj směruji na povrch toho, co fotografuji. Jako bych doslova světlem natíral povrch objektu, který snímám.

Jak přesně určujete velikost stopy světla?

Vzdáleností od povrchu, na který maluji. Chci-li dělat širokou stopu, musím světlo od povrchu vzdálit, čím jsem dál, tím je stopa širší, ale intenzita světla (se čtvercem vzdálenosti) klesá. Je tedy důležité, jak silný je světelný zdroj. Mohu použít i světla slabší (třeba displej mobilu), ale pak musím světlem malovat velmi pomalu, aby se luminografie na snímku vůbec projevila. Záleží mj. také na povrchu, na který svítím, jestli je světlý, nebo tmavý a jak moc tedy světlo odrazí.

Kdy jste se luminografii začal věnovat a proč?

První pokusy s luminografií jsem uskutečnil ve čtrnácti nebo patnácti letech, ještě než jsem se přihlásil na střední školu. Luminografie je metoda stará jako fotografie sama a je to metoda hravá, snad proto je to častý tvůrčí nástroj mladých… Seriózně jsem však luminografii začal používat, až když jsem studoval na FAMU a když mne začaly zajímat přesahy fotografie do jiných médií. Pracoval jsem na cyklu, kterému říkám „Pigmenty“. Namaloval jsem do krajiny linku práškovým pigmentem a pokračoval světelnou stopou. V roce 1988 jsem začal pracovat na velkém cyklu, který se jmenuje „Nová doba kamenná“, kde mi luminografie pomohla zviditelnit skryté energie posvátných míst a od té doby používám luminografii ve svých fotografiích velmi často.

Co je podle vás ve fotografii nejdůležitější? Nebo co je pro vás ve fotografii nejpodstatnější?

Tohle není jednoduchá otázka. Myslím si, že fotografie má určitě nechávat prostor pro imaginaci diváka. Nemá vyslovit absolutně všechno. Fotografie je médium, které je závislé na realitě, ač ji jakkoliv ztransformujeme, nebo zkreslíme. Vždy má na snímku podle mě zůstat něco nevysloveného, co má divák možnost si sám domyslet, interpretovat. Vyvolá to v něm asociace a představy, které posunou samotnou fotografii o kus dál.

Co k fotografování luminografických snímků potřebujete?

Hlavně šero, nebo tmu. To je základ. Pak také zdroj světla.

Jak moc je u tohoto žánru důležitá fototechnika?

Potřebujete kvalitní stativ a přirozeně především fotoaparát, který je schopný zachytit dlouhé expozice a poradit si s šumem, jelikož se pohybujeme v dlouhých mnohasekundových až mnohaminutových expozicích. Hraje zde roli i zdroj světla, který čím je výkonnější, tím více vám usnadňuje práci. Když je zdroj světla silný, můžete se s ním pohybovat rychleji, dělat větší stopy, přidávat filtry a tak dále. Dá se malovat, jak jsem již naznačil, i světlem z mobilního telefonu, nebo obyčejnou svíčkou. Ale tak slabý zdroj světla vás trošku omezuje.

Jakou nejdelší expozici jste u luminografie použil?

Řadu hodin. Nejdelší kontinuální expozice trvala asi přes dvě hodiny. Ovšem to bylo ještě na klasický film, kde délkou expozice nenarůstá žádný digitální šum. V poslední době jsem fotografoval digitálně např. hvězdné dráhy. Snímek jsem ovšem v postprudukci skládal z několika kratších expozic, které v součtu byly jako hodinová expozice

Další články s Janem Pohribným:

JAN POHRIBNÝ – KREATIVNÍ BARVA, ČÁST PRVNÍ

JAN POHRIBNÝ – KREATIVNÍ BARVA, ČÁST DRUHÁ

KNIŽNÍ TIP: KREATIVNÍ BARVA VE FOTOGRAFII – JAN POHRIBNÝ

JAN POHRIBNÝ – PRODUKTOVÁ FOTOGRAFIE

Spoustu informací o luminografii můžete najít v knize Jana Pohribného s názvem „Kreativní světlo ve fotografii“. Též se o luminografii dočtete v nejnovější knize Jana Pohribného s názvem „Kreativní barva ve fotografii“. 

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů