​Lenka Hatašová: Jak portrétuje osobnosti?

19. 5. 2017

Lenka Hatašová při portrétování slavných sází na hru světel a stínů. V posledních letech pro portrétování využívá především denního světla, které díky správně použitým fotografickým pomůckám dokonale vymodeluje tvář fotografovaného a portrét tak získá hloubku. Jak Lenka portrétuje slavné? A jak se dívá na výrok fotografa Roberta Vano, který tvrdí, že fotka nemusí být ostrá?

​Lenka Hatašová: Jak portrétuje osobnosti?

Fotografujete spíše v ateliéru, nebo exteriéru?

Nejraději využívám svůj ateliér, který mám ve svém bytě. Jsou tam velká francouzská okna směřující na více světových stran. Díky nim pak do místnosti dopadá neuvěřitelná nabídka denního světla, měnící se s denní dobou. Takové světlo využívám poslední dobou nejraději. Samozřejmě, mám i světelný park různých blesků, softboxů a studiových nezbytností, ale připomíná mi to spíše mé portrétové začátky, kdy jsem si nedovolila svobodně tvořit a kdy jsem světlohru ještě moc nevnímala. Tahle schopnost vlastně přišla až před pár lety, a šla ruku v ruce s jakousi mojí vnitřní transformací. Můžu jen potvrdit, že nejpodstatnější je, kdo za fotoaparátem stojí, a jak je vnitřně nastavený, to se pak odráží i v jeho tvorbě a v tom, jak realitu okolo sebe vidí. Technika není zase tolik důležitá.

Lenka Hatašová: Monika Absolonová

Jaký fotoaparát používáte a jaký objektiv na portréty máte nejraději?

Já právě velkým fanouškem techniky nejsem, vyznám se jen v tom, co nezbytně potřebuji. Odjakživa jsem věrná značce Nikon, vystřídala jsem průběžně snad všechny jeho modely od legendární analogové zrcadlovky FM2, která byla mou první profesionální a mám ji schovanou dodnes. Aktuálně používám Nikon D3X a Nikon D800, miluji vysoce světelné objektivy zejména Nikkor f 85/1.4, nebo stejně světelnou osmapadesátku nebo pětatřicítku. Často používám právě nejnižší clonu, což je ošidné, protože ostrost mi někdy pěkně ujede. Ale jak říká můj kolega Robert Vano, fotografie nemusí být ostrá.

Klára Issová & Lenka Hatašová

Jak portréty svítíte? Máte nějakou svou oblíbenou techniku svícení?

Mám ráda hru světla a stínu, takže blesky nebo umělá světla různě směruji a hledám, co zajímavého na obličejích mých objektů vytvoří. Operovat s tímhle se dá ale jen do určité míry, co snese portrét muže, ženě nemůžete udělat. Přímé svícení moc ráda nemám, je ploché a nudné. Nejraději mám ale denní světlo, má neuvěřitelnou malbu a teplotu, používám k jeho vedení různé modulátory. Škála možností je zde v podstatě nekonečná. A pak samozřejmě různé odrazky, polystyreny, černé desky na vymodelování světla ve tváři.

Lenka Hatašová: Adam Kraus

Jak volíte prostředí, kde budete danou osobnost portrétovat?

To záleží na konkrétních okolnostech a případném zadání. Nejraději ale kombinuji studio a pak exterier, mám pro tyhle příležitosti už své oblíbené lokace, které oplývají úžasnými „modulátory“ světla. Nejsem už dnes fanouškem velkých produkcí, stylingů a stylizací, tyhle věci podle mne jen odvádějí pozornost od samotné podstaty portrétu. V tomhle případě jde ale spíše o obor módní a reklamní fotografie, kde se pohybuji jen okrajově. Mojí doménou je portrét.

Lenka Hatašová: Klára Issová 

Fotograf musí být mistrem v komunikaci a měl by umět lidi uvolnit, aby na fotografiích vypadali přirozeně a spontánně, jak pracujete s osobnostmi při fotografování vy? Jak z nich dostanete výraz, který potřebujete?

Nevím, jestli jsem mistr v komunikaci, spíše ne. Často ale pracuji s lidmi, se kterými se dobře znám, takže tam žádné bariéry bořit nemusím. V ostatních případech prostě jsem jaká jsem, a funguje to.

Lenka Hatašová: Karel Gott

Podílejí se na fotografování i stylisté, vizážisté a kadeřníci?

Obvykle ano, mám pár oblíbenců, se kterými opakovaně spolupracuji. Jsme dnes už spíše přátelé, takže je to vždy takové příjemné setkání, u kterého se i tvoří. A také se pije kávička, pokuřuje se, klábosí… Práce je pro mne hlavně zábava.

Lenka Hatašová: Lucie Vondráčková

Kde se inspirujete?

Myslím, že já osobně dokonale naplňuji křesťanský význam slova inspirace. V tomhle pojetí znamená inspirace momentální vnuknutí, které pochází od Boha, a moje tvorba je skutečně založena zejména na kouzlu okamžiku. Jistě, vnímám, jak fotografují moji kolegové u nás i v zahraničí, ale já si dopředu nic moc nepřipravuji. Občas se mi nějaký obraz zaryje do paměti a já ho pak ve svém pojetí zopakuji, ale připravovat si na focení předem jakési storyboardy nebo předlohy a pokusit se tak předvídat, jak se bude situace vyvíjet, to není nic pro mne.

Lenka Hatašová: Leona Machálková

A jak snímky následně zpracováváte?

Klasicky ve Photoshopu v RAWu, nějaká velká kouzla s ním ale neumím, tedy spíše na to nemám tpělivost, takže se zaměřuji jen na základní úpravy, čištění a filtrování. Pokud potřebuji něco náročnějšího, pomáhá mi kolegyně Monika Navrátilová, která mě ostatně používat Photoshop kdysi naučila. Je to úžasná věc, taková novodobá temná komora, které jsem si ve svých začátcích užila víc než dost.

Lenka Hatašová: Doktoři z Počátků

Věnujete se i výstavním projektům?

Minulý rok jsem v pražské Nikon Photo Gallery vystavovala svůj soubor portrétů osobností s názvem V jiném světle, k vidění bude časem průběžně i na jiných místech republiky. Letos se s výstavami vlastně tak trošku „roztrhl pytel“, začátkem roku jsem ukázala svou sérii Obrazy Izraele, kdy jsem se odklonila od portrétů a vrátila se tak trochu, v rámci své poznávací cesty po Svaté zemi, ke svým dokumentárním začátkům. A nakonec, už nějakou dobu putuje po různých místech Česka další moje výstava s názvem Od rozštěpu k úsměvu, která vyvrcholí v září v Praze. Charitativní projekt portrétů lidí s rozštěpem obličeje je pro mne opravdu velká věc a srdeční záležitost zároveň.

Lenka Hatašová: Hana Maciuchová – kalendář Dobrý anděl


Děkuji Lence za rozhovor

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů