Clona, čas, ISO a režimy P, A, S, M.

16. 6. 2017

Dnešní článek bude zaměřen zejména na ty, kdo potřebují pochopit úplné základy expozice a ovládání fotoaparátu. O expozičních parametrech a režimech často např. v recenzích píšeme zcela samozřejmě, ale ne vždy zájemce o první pokročilý fotoaparát ví, co přesně si pod nimi představit. Tento článek by to měl napravit!

Clona, čas, ISO a režimy P, A, S, M.

O co jde?

Clona, čas a ISO jsou tři parametry, které řídí míru osvitu snímku (expozice). Tvoří tzv. expoziční trojúhelník. Můžeme je nastavovat sami, nebo je nechat na automatice fotoaparátu.

Režimy P, A, S, M (nebo jinak P, Av, Tv, M) jsou expoziční módy – každý z nich umožňuje nastavovat různě velkou část expozičních parametrů.

K čemu je to dobré?

Vezměte si, že fotografujete na režim „auto“. Fotoaparát nezná váš záměr (jas snímku, použití/nepoužití blesku, zastavení či rozmazání pohybu, míra proostření snímku…) a tak nastaví něco podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Či spíše podle algoritmů, které mu naprogramovali v továrně.

Ty se ale s vaší představou o vzhledu snímku málokdy sejdou na 100%.

Můžete tedy zvolit nějaký ze scénických režimů: režim „Portrét“ pro portrét, režim „Sport“ pro rychlé akce či režim „bez blesku“ pro fotky tam, kde by blesk rušil. Takových režimů je požehnaně, vlastně jeden pro každou nejčastěji fotografovanou scénu či žánr.

Mnoho z nich ale funguje dost podobně a všechny fungují na principu preference některých parametrů před jinými. Sport = krátký expoziční čas, portrét = nízká clona, krajina = vysoká clona a tak dále.

Nebylo by jednodušší používat místo celé řady podobných režimů jen čtyři, s jasně vymezeným vlivem na výsledný snímek? Bylo!

Ale znamená to pochopit vliv expozičních parametrů na vzhled výsledného snímku.

Jaký je vliv expozičních parametrů na snímek?

Obecně řečeno, dvojí. Vždy ovlivňují výsledný jas snímku (osvit) a pak jeho vzhled z pohledu technické kvality/estetické kvality.

Jas snímku budeme počítat v expozičních krocích (EV Step = Exposure Value Step). Jeden krok = dvakrát vyšší (EV+) nebo nižší (EV-) jas výsledného snímku.

ISO (citlivost)

  •  odpovídá citlivosti filmu v ASA
  •  vyšší hodnota ISO znamená světlejší snímek
  •  dvojnásobná hodnota ISO = navýšení o 1 EV
  •  díky vyšší hodnotě ISO můžete navýšit clonu nebo zkrátit čas
  •  s jeho zvyšováním roste zrnitost snímku a při určité hodnotě už může zkazit snímek, takže opatrně!

Čas

  •  délka otevření závěrky fotoaparátu
  •  delší čas znamená světlejší snímek
  •  dvakrát delší čas = navýšení o 1 EV
  •  krátký čas může „zmrazit“ pohyb, dlouhý čas ho rozmaže
  •  pozor při focení z ruky – příliš dlouhé časy způsobí neostré fotky
  • pozor na focení s bleskem – u zrcadlovek nejde obvykle používat s velmi krátkými časy (cca <1/200s)

Clona

  •  limituje množství světla, které projde objektivem
  •  koriguje jas obrazu promítnutého na film/senzor
  •  pracuje na principu zmenšování průměru otvoru v objektivu pomocí lamel, fungujících jako lidská zornička (irisová clona)
  •  nižší hodnota clony (F) znamená světlejší snímek
  •  změna o 1EV odpovídá změně hodnoty clony o násobek √2 (tradiční celá clonová čísla jsou 1, 1.4, 2, 2.8, 4., 5.6, 8, 11, 16, 22 atd.)
  •  zvyšování clony zvyšuje hloubku ostrosti na snímku (šířka ostrého písma na fotografii)
  •  clona ovlivňuje kresbu (ostrost a kontrast) snímku – nejlepší bývá na středních hodnotách, na příliš nízkých či příliš vysokých je horší
  •  zvyšování clony eliminuje optické vady objektivu

…na vás je, abyste si řekli, který parametr je pro váš typ snímku nejdůležitější a ujistili se, že je nastaven správně. Ty zbylé pak buď vy, nebo automatika přístroje nastavíte tak, aby odpovídaly a umožnily vznik snímku.

Klíčový parametr může být pro běžné scény zvolen takto:

ISO:

  •  snímky, u kterých jde o maximální čistotu a pružnost pro úpravy = nízké ISO
  •  při focení s blesky v ateliéru či focení statických scén ze stativu je třeba mít ISO pod kontrolou (nenechávat na automatice)

Pokud se to s ISO přežene, vzniká nehezký šum. Zde ISO 6400.

Čas:

  •  akční fotky: sport, zvířata, děti, auta…
  •  nastavuji dle toho, jestli chci pohyb zastavit, nebo naopak zdůraznit.

Pro fotografování pohybu využijete nejen krátké, ale i delší časy. Zde 1/30s.

Clona:

  •  hlavně statické snímky, kde mi jde o ostrost:

    - krajina (spíše vyšší)
    - makro (spíše vyšší)
    - portrét (spíše nižší)
    - produktová a dokumentační fotografie (spíše vyšší)

  •  nastavuji dle toho, jak moc chci snímek proostřit, ale s ohledem na kresbu

K fotografování portrétu v exteriéru se často využívají nízké clony. Zde F3.5.

Režimy

A teď ty slíbené režimy, jsou čtyři:

P (Program)

  •  mohu přímo nastavit ISO (ale nemusím = Auto ISO)
  •  fotoaparát se stará o čas a clonu
  •  točením hlavním voličem mohu fotoaparát „přemluvit“, aby dával clony spíše vyšší a časy delší, nebo naopak (Program shift). Poslední slovo má ale vždy automatika*
  •  blesk sám nevyskakuje, mohu zvolit
  •  P + Auto ISO = úplná automatika
  •  volím, když se nechci starat

*pokud nemáte Pentax – tam až na výjimky P funguje jinak, viz zde.

A / Av (Priorita clony)

  •  jako P s tím rozdílem, že přímo nastavuji clonu
  •  rollerem volím konkrétní hodnotu clony, přístroj k ní dopočítá vhodný čas
  •  ISO opět volitelné či Auto
  •  ideální pro statické snímky

S / Tv (Priorita času)

  •  jako A / Av, ale naopak: rollerem volím konkrétní hodnotu času, přístroj k němu vymyslí clonu
  •  ISO opět volitelné či Auto
  •  ideální pro akční snímky

M (Manuál)

  •  nastavuji ISO, clonu i čas
  •  některé přístroje umí i automatické ISO v M, jiné ne
  •  přístroj mi ukazuje, o kolik mám podle něj přeexponovaný nebo podexponovaný snímek, ale nemluví mi do toho
  •  v tomto režimu bývá dostupný čas „Bulb“, tedy neomezený („dokud držím, fotím“)
  •  hodí se do ateliéru či tam, kde nechci, aby se mi měnily hodnoty expozice… jde v něm ale dělat všechno, ale je to těžší a často zbytečné

Pokud jste to dočetli až sem a všemu jste rozuměli, gratulujeme! Přepněte fotoaparát ze „zelené automatiky“ nebo obrázkových režimů a foťte s větší kontrolou nad snímkem.

Existují i další režimy, méně používané, jako Sv (priorita citlivosti, vlastně P s přímo voleným manuálním ISO), TAv (priorita času i clony – v podstatě manuál s auto ISO) nebo B (separátní bulb režim, jako Bulb v M). Ale čtyři výše zmíněné (P, A/Av, S/Tv a M) najdete na všech pokročilých fotoaparátech, další už jsou navíc.

   

Pokud jste z množství informací výše zmateni, vezměte si fotoparát do ruky a zkoušejte si vše popořadě v praxi a s různými hodnotami. Chce to chvilku tréningu, ale věřte, že to práci s fotoaparátem ve výsledku zjednoduší a fotkám pomůže!

   

Tip: Přečtěte si také článek o nastavení kompenzace expozice, plochy měření a zámku expozice.

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů