Alice Bochňáková: Podvodní fotografie

14. 5. 2018

Jak pořídit snímky v nevšedním prostředí nám přiblíží profesionální fotografka Alice Bochňáková, držitelka ocenění QEP, která se specializuje na podvodní fotografování. Jak to, že má fotografie plné emocí? Používá montáž? Kolik fotografií vznikne při takto náročné disciplíně? Zeptal jsem se také, jak vznikla pod vodou její série fotografií, kde inspirací byl film Bitva u Thermopyl. Více v rozhovoru.

Alice Bochňáková: Podvodní fotografie

Kde berete inspiraci pro Vaše nové fotografie?

Inspirace je všude kolem mne. Život samotný, jeho rozmanité příběhy, obklopující prostředí, lidé v mé blízkosti, poznávání nového, pochopení ze zkušeností. To vše navozuje emoce, pocity. A právě ty jsou potřebným impulsem a dál cestou k nápadu. Mám štěstí, nápadů mám spousty, teď už je jen zrealizovat :-)

Jaký je cíl Vašich fotografií?

Právě se ve své pracovně dívám na stěnu fotografií svých nejbližších z různých dob. Tyto fotografie mě každý den obklopují a každý den mi připomínají jejich prožitý příběh. Zachycení neopakovatelného okamžiku „Těšit sebe i druhé“. To je důvod, cíl, proč fotím. A technicky si přeji a cíleně za tím jdu, nafotit cokoli tak, aby fotografie nepotřebovaly žádné úpravy, abych byla spokojená. Jsem na cestě, která mě neskutečně baví.

Jak vypadá Váš myšlenkový postup při vytváření jednotlivých záběrů?

Prvně je impuls, nápad. Následuje pak „obraz" v hlavě a přemýšlením nad zdokonalením myšlenky se dostávám k jasné představě finální podoby záběru, příběhu. Tedy, jak dané téma zpracovat pokud možno inteligentně, vkusně, emočně. 

Kdo bude modelem? Jaké atributy budou myšlenku, příběh podporovat? Jak bude scéna nasvícena? Jaké emoce z toho chci dostat atd.

Konečná, nejdůležitější a nejnáročnější fáze je pak samotná realizace..

Zajímá mě Vaše série fotografií warriors a chtěl bych se Vás zeptat, jak tato série fotografií vznikla?

U série Warriors neboli „Šermířská bitevní“ mi byl inspirací film Bitva u Thermopyl. Zachy­tit ohromnou sílu těla i ducha. Propojení dvou zdánlivě nespojitelných věcí. Kontrast agrese a jemnosti. Před očima se mi několik nocí objevoval obraz mužů bojovníků oděných do rudého pláště, silné svalnaté postavy, v rukou meče a štíty, na hlavách přilby. Muži v pozici boje a mezi nimi levitující éterická bytost, drobná dívka v jemných světlých šatech. Ve tvářích mužů odhodlání bojovat a zvítězit a ve tváři dívky klid, smíření a sounáležitost s nimi. Celý obraz pak v potemnělém prostředí.

Postup při vytváření této série začal hledáním vhodného pozadí. Oslovila jsem mého švagra akad. arch. Miroslava Bochňáka, aby mi ho vyrobil podle mé vlastní předlohy. Následně jsem, pro vytvoření iluze většího počtu bojovníků, připravila zrcadla, která jsem zajela koupit do sklářství. Další fází bylo nacvičení šermířských pozic nad vodou. Všichni zúčastnění se sešli, já jim řekla svou představu a potom jsme v reálu hledali ty nejvhodnější momenty zachycení boje pod vodou. Složité to bylo i v tom, že pod vodou aktéři, na rozdíl ode mně fotografky, neměli masky a viděli rozmazaně.


Je těžší pro Vás fotit ženskou nebo mužskou krásu?

Obecně raději fotím ženy a děti. Ale když narazím na muže, kterému nevadí být modelem, pak není rozdílu a focení si oboustranně užíváme.

Co je podle Vás důležité pro navození správné atmosféry při focení?

Důvěra, klid, pohoda, přátelská atmosféra, jasné vedení a trpělivost fotografa, správná hudba a někdy víno :-)

Jak by měl vypadat správný výraz u lidí, které fotíte?

Výraz obličeje, pokud je cílem focení, je z mého pohledu nejdůležitější aspekt dobré portrétní foto­grafie. A ten by měl ladit s myšlenkou, nápadem, tématem, osobností fotografované­ho atd.

Jaké je tajemství toho, že Vaše podvodní fotografie jsou natolik estetické a líbivé?

Děkuji Vám, těší mě, že takto na Vás má práce působí. Podvodní snímky jsem prvotně začala pro sebe vytvářet se svými tehdy ještě malými dětmi. Mateřství, naše vzájemná láska mi pomohla rozvíjet kreativitu a potřebu své pocity dát nějakým způsobem „ven“. Ideálně pod vodou :-) Měla jsem ohromné štěstí, neb děti byly dokonalými a trpělivými podvodními modely a já si tak mohla realizovat své vlastní vize. Snažím se zachovat svou tvůrčnost i při focení na zakázku. Když zákazník odchází spokojen se samotným zážitkem pod vodou a výslednými fotografiemi, je radost vzájemná a má práce dává smysl.

Jaké ohnisko používáte nejčastěji? Stává se vám, že byste měla deformace obličeje postav?

To je závislé od velikosti scény a počtu fotografovaných osob. Používám dva objektivy Nikkor 14–24mm a Nikkor 24–70mm. Samozřejmě se snažím vyhnout jakýmkoli deformacím či jiným nedostatkům. Stane-li se tak, letí fota do „koše“ a své snažení o dobrý záběr zmnohonásobím :-)

Jaké další vybavení používáte pro podvodní fotografii?

K dispozici mám vícero fotoaparátů, ale nejvíce v současné době používám Nikon D700 a v blízké budou­cnosti plánuji rozšíření o Nikon D810, podvodní case HUGYFORT. Blesky Ikelite, Nikon SB-800, mobilní světla Green Forse, Archon + potápěčskou výbavu.

Jsou světelné podmínky pod vodou složité a v čem?

Má zkušenost je taková, že světel pod vodou nikdy není dost, neb jeho rozpínavost je jiná, než na vzduchu. Nasvícení může být třemi způsoby. Nejideálnější je Slunce, jako přirozený zdroj světla. Pak blesky nebo stálá světla, která využívám nejvíce. Správné nasvícení modelu pod vodou je dost složité, neb modelka nikdy není statická, tedy na místě, jako v ateliéru. Je stále v pohybu ( proud vody nebo bublinky pod ní) a proto je třeba daný pohyb modelky kopírovat světlem v kombinaci se statickými světly.

Kolik fotografií v průměru pořídíte za jedno focení a kolik z nich vyberete?

Bohužel ne tolik, jak při klasickém focení nad vodou, a jak bych si přála. Faktorů je vícero, jako např. výdrž baterií světel či blesků. Pak, i když fotím ve 29-stupňové vodě, po nějaké době je znatelný pocit chladu, což není příjemné jak pro fotografovaného, tak pro fotografa. Dále ve vodě všechno vlaje, nic není statické a ne pokaždé po zanoření najdu ideální záběr na „cvaknutí“, kdy modelka nemá přes obličej vlasy, látku, bubliny atd. Počet zmáčknutí je cca 120×, a použitelných asi polovina. A finální výběr se pohybuje kolem 35 fotografií.

A na závěr jak probíhají úpravy fotografií z podvodního focení, jsou fotografie standardně zabarvené?

Voda obecně pohlcuje červenou barvu, takže jedna možnost je použití filtru, nebo postprodukce. Mé standardní úpravy podvodní fotografie jsou: ořez, barevné doladění, odstranění nežádoucích bublinek z obličeje ( pokud to není záměr), a maskování zátěží, které jsou umístěny, jak na nohách modelky, tak na zemi, kde stabilizují pozadí či jiné předměty. Nedělám montáž, vše, co je na mých fotografiích, ve vodě skutečně bylo. Cílem je nafotit fotku tak, aby nebyly potřeba žádné úpravy. Za celou dobu focení pod vodou se mi podařilo jen pár fotografií, která nepotřebovaly žádnou úpravu,

Děkujeme za rozhovor!

Další informace naleznete na:

http://www.alicedigiart.com/

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů