(+420) 731 529 710
  +420 224 310 822
 

Téma "Barevný souzvuk" - hodnotil Jan Pohribný, QEP - Okem profesionála květen 2018

27. 6. 2018

V květnovém tématu "Barevný souzvuk" jste se s námi podělili o 83 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf MgA. Jan Pohribný, QEP. V článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Téma "Barevný souzvuk" - hodnotil Jan Pohribný, QEP - Okem profesionála květen 2018

Barvy jsou natolik přirozenou součástí našeho života, že si většinou neuvědomujeme, jak působí na naše emoce, jak ovlivňují naše rozhodování, jak mohou dokonce působit na naše zdraví. Není potřeba zdůrazňovat, že fotograf by však měl o barvách a jejich vztazích přemýšlet, protože ovlivňují (a někdy zásadně) působení a vyznění jeho fotografií. A musí také počítat s tím, že jeho hodnocení a volba barev může být do značné míry subjektivní, stejně jako vnímání diváka, byť se bude opírat o vyzkoušená pravidla a staletími prověřené kombinace barev. Barevný souzvuk nebo chcete-li barevná harmonie, má své zákonitosti, které lze dokonce vyjádřit matematicky, přes to je to právě oblast, která velmi závisí na našem emočním rozpoložení, kulturních i sociálních zkušenostech, preferencích.

Ze zaslaných snímků je patrné, že převaha harmonických vztahů se odehrává v přírodě. Je ovšem vždy na volbě fotografa, co z ní vybere, jak danou skutečnost interpretuje. Jednou z cest k hledání barevného souzvuku, je výběr reality, kde vedle sebe jsou barvy, které v barevném spektru sousedí – tzv. analogická harmonie. Podzimní zbarvení krajiny tomu často nahrává, ale jak je patrné i letní snímek Šardických tobogánů od pana Uhlera, kde barevná harmonie se odehrává v rozpětí oranžovo- hnědá, přes žlutou až po žluto-zelenou, patří ke klasickým a často fotografovaným námětům, kde vedle kompozice a světla, mají nezastupitelnou roli také barvy. 


Uhler | Šardické tobogány

Značně minimalistické, ale účinné řešení představuje druhý typ barevného souzvuku, kterému říkáme monochromatický, kde spektrum barev se omezuje pouze na odstíny jedné barvy. Fotografie “Lonely” od Ilony Rosenkrancové je zajímavý příklad nejen kompozice “osamělé” dominanty do zlatého řezu, ale rovněž využití jemných odstínů jedné barvy, které poskytuje pláž a podvečerní nebe. Méně je více….


Ilona Rosenkrancová | Lonely

Několik soutěžících se pokusilo nalézt barevný souzvuk i v uměle vytvořené realitě - tedy člověkem vytvořeném prostředí a předmětech. Řada těchto snímků nepostrádá nápad a kompoziční harmonii, ale z hlediska barev se jedná více o barevné dominanty (viz jedno z předešlých témat Okem profesionála), kde hraje roli výrazná barva v takřka nebarevném prostředí (např. zajímavý snímek „Před pikolou“ od Tomáše Lelka). 


Tomáš Lelek | před pikolou…

Na pomezí barevné dominanty a analogické harmonie je i rafinovaně komponovaný snímek Erika Švece z Holandska. Na rozdíl od některého z kritiků této fotografie oceňuji neostré rákosí v dolním pravém rohu v popředí, které vytváří jednak větší prostorovost snímku a hlavně kompozičně doplňuje zelené akcenty dveří a okénka.


Erik Švec | Zaanse Schans, Netherlands

Řada fotografů správně pochopila, že akcent na barevné vztahy je silnější, zbaví-li se částečně nebo zcela věcné podstaty snímané předlohy a realitu potlačí např. pouhým rozostřením pozadí. Sem patří skoro všechny makro snímky flory i fauny, kdy lokální ostrost zdůrazňuje dominantu a potlačuje v neostrosti pozadí a dává tím vyniknout jeho barevnosti. Asi nejvýraznějším příkladem je „Zelená“ od Miroslava Černocha, která snese nejvyšší kritéria makrofotografie, kompozice, ale také efektní využití analogické harmonie (hraničící takřka s monochromatickým řešením).


Miroslav Černoch | Zelená

Mým tajným favoritem v této kategorii využití lokální ostrosti a neostrého barevného pozadí je zdánlivě nenápadný snímek „Posledný“ od KáStefi, který pracuje s mnohem bohatší škálou barev na pozadí. Jejich zjemněním (desaturací) však autorka dosáhla opravdu pastelových barev a přechodů, že působí, jakoby byly namalovány akvarelovými barvami. Je to příklad analogické harmonie, kde z takřka protikladných barev jejich zředěním bílou (pomocí světla, skla, mléčné folie, případně postprodukcí apod.) tedy desaturací dosáhnete jemného souzvuku všech barev.


KáStefi | Posledný

Několik tvůrců však šlo v hledání barevné harmonie ještě dál a sáhlo takřka po abstrakci. Vazba na konkrétní předměty, prostředí se takřka vytratila a hlavní roli přebírají především barvy. Nejzajímavější jsou pro mne v tomto směru fotografie Františka Glombeka „Barevný vesmír“ a „Budiž světlo“. Obě založené na komplementárním kontrastu, který je také druhem harmonie, zvláště, jsou -li barvy ve správném poměru a proporci, která tenzi obou barev usměrňuje a balancuje. Zvláště druhá fotografie, kde výrazná a svítivá oranžová diagonála je konfrontována s odstíny modré až fialové, je zajímavým příkladem komplemetárního souzvuku a neotřelé dynamické barevné kompozice.


František Glombek | Barevný vesmír


František Glombek | Budiž světlo

Vedle této, pro mne emočně nejpůsobivější fotografie, bych zařadil ještě jednu, efektnější, vizuálně možná atraktivnější, ale neméně barevně vydařenou. Její kouzlo spočívá více v monochromatickém vyznění s drobným barevným kontrastním akcentem, stejně tak i na světelném kontrastu temného pozadí a svítících barev. „Zelená hladina“ od Montypetera je také svým způsobem abstrakcí, která dává divákovi možnost interpretovat fotografii různým způsobem. Pro někoho to je “pouze” ohňostroj, pro jiného květiny, pro dalšího kus vesmírných dějů. Je to akord znějící v prostoru a čase a rezonující v odraze na hladině. Zelená evokuje život, růst, ale také zklidnění, harmonii, kterou v této fotografii slyšíme.                                                       MgA. Jan Pohribný, QEP, http://pohribny.cz/



Montypeter | Zelená hladina

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem březnového kola je tedy Montypeter s fo­tografií Zelená hladina. Gratulujeme!

Na závěr připomínáme, že červnové téma „Okem profesionála“ je „Dvojportrét", hodnotí Lenka Hatašová, vkládat fotku můžete přímo do galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:


duben 2018: „Vítání jara v přírodě“

březen 2018: „Panorama v krajině“

únor 2018: „Krajina dlouhými s časy“

leden 2018: „Dokumentární portrét – profese“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016 „Moje vánoce“

listopad 2016 „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů