Kamil Varga - Low key

15. 8. 2018

Low key je velice specifická metoda svícení, která si pohrává s liniemi tváře a těla člověka. Je to nejklasičtější klasika svícení pro akt a fotografy je hojně využívána. Jelikož tato technika pracuje většinou s tvrdým světlem, musíte být velmi opatrní. Low key se hodí pro osobitý typ lidí, kteří mají poutavé či pozoruhodné kontury tváře, zajímavý tvar lebky, nebo výrazně tvarované tělo. Jde zde o získání geometricky zajímavé světlé linky, tvaru. Jak svítit a na co si dát u Low key pozor? Jaké pozadí použít a jak docílit kýženého výsledku? Více už v rozhovoru s fotografem Kamilem Vargou, který tuto metodu vyučuje na Fotoinstitutu. 

Kamil Varga - Low key

Kamile, co je to Low key technika?

Je to styl specifického svícení v ateliéru. Klasické Low key se používá při fotografování profilu nebo poloprofilu člověka. Kdy kontura tváře je světelná linka a zbytek tváře je tmavý. Já tomu říkám „černá na černé“. Je to v podstatě černá tvář na černém pozadí a jediné, co svítí, je linka profilu, nebo něčeho zajímavého ve tváři. 

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Kdy Low key technika vznikla?

Low key je technika myslím si stará jako fotografie sama. Kdy přesně Low key technika vznikla, to netuším. Když jsem byl mladým studentem, už byl tento styl fotografování hodně používaný. Není to nic nového. Snad jen ten anglický název podobně jako High key se u nás objevil až po revoluci.

Používáte tuto metodu svícení často?

Low key patří mezi velice specifické typy svícení. Je to hodně stylizovaná fotografie a tuto metodu používám zřídka.

Má Low key nějaká úskalí?

Vzhledem k tomu, že se na svícení Low key používá tvrdé světlo, které je nemilosrdné ke stavu pleti (zvýrazňuje veškeré vady na pleti, vrásky a tak dále), byl bych s touto technikou opatrný.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Hodí se tedy spíše pro muže?

Ano, Low key svícení se používá spíše u mužů. Často jsou to černoši s drsným vzezřením, například rapeři. Když to přeženu, toto svícení se hodí na muže typu Mačo. Zde bych řekl, že je to stylové svícení.

A co ženy?

U žen se Low key technika též používá, vypadá to poměrně elegantně. Ale pozor na ženy s problematickou nebo vrásčitou pletí. Dá se samozřejmě případně sáhnout k retuši. 

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Kde ještě se dá Low key svícení využít?

Též se tato metoda svícení používá hodně na akty, kdy fotograf zdůrazní linii ženského či mužského těla, či části těla. Je to nejklasičtější typ svícení pro akt. Snímky působí tajemně, je na nich minimum informací. Zkrátka tělo je krásně zahalené do tmy a vystupují pouze jeho linie. Dá se říci, že je to taková geometrie. Je to též oblíbené svícení u těhotenských fotografií, kdy krásně vynikne linie těhotné ženy.

Jaké typy lidí se technikou Low key nejlépe fotografují?

Tato technika se hodí spíše na lidi se zajímavým profilem tváře, s pěkným tvarem lebky, nebo se zajímavými křivkami těla. Nehodí se úplně pro každého. Vhodnější je Low key pro někoho tmavovlasého, klidně s tmavou pletí. Jak už jsem zmínil, s oblibou se používá u černochů. Krásně zde vynikne jejich struktura pleti a vypadá to zajímavě až sametově. Na pleť se dá natřít jemně olejíček, aby se ještě více leskla.

Jaké možnosti svícení u Low key rozeznáváme?

Pro profil nebo poloprofil používáme světlo zadní (protisvětlo), které vykreslí konturu obličeje. Nebo používáme boční světlo k vymodelování tvá­ře.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Jak vlastně takový snímek nasvícený z boku vypadá?

Když jde o nasvícený poloprofil, přes kořen nosu dopadá světlo na oko na protilehlé straně tváře, které krásné svítí v černé ploše. Je to velice elegantní.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Alberto Terrile (ročník 1961) prý fotografoval portréty metodou Low key a rád experimentoval. U téměř monochromatických portrétů vynikaly výrazně rudé rty, nebo modré oči. Znáte dílo tohoto fotografa?

To jméno neznám, nejsem kunsthistorik (směje se Kamil). Ale je to podobný ročník jako já, takže to rozhodně není žádný pionýr Low key. Zřejmě posunul tuto metodu do určitých modifikací. Low key fotografie totiž většinou vypadá téměř černobíle, barevná je zde pouze pleťovka.

Jak na Low key snímek, aby byl technicky perfektní? Jak připravit scénu?

Stačí jedno jediné světlo (výjimečně dvě) a svítíme buď zezadu, nebo z boku. Používá se tvrdé světlo, aby obrys tváře či těla hezky svítil. Na světlo použijeme buď klapky, nebo komínek. Na tvář stačí komínek a na tělo jsou lepší klapky. Klapky a komínek krásně směrují světlo přímo na fotografovaný objekt a nesvítí na zdi okolo, fotoaparát, ani na pozadí. Výjimečně se dá použít i měkčí světlo, třeba malý softbox.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Na co si dát u Low key svícení pozor?

Model či modelka musí mít od černého pozadí určitý odstup, aby černá zůstala černou. Na černé pozadí nesmíme svítit, jinak získáme šedou a nikoliv černou.

Jelikož svítíme většinou tvrdým světlem, musí být přesně umístěné. Každý centimetr posunu světla nebo hlavy modela mění stíny a mění celkový snímek. Světlo musí být nasměrované přesně na milimetry, tomu se říká světelná konstrukce.

Jak u Low key pracujete s modelem?

Modelkám vždy řeknu, aby si zafixovaly pohled, nehýbaly hlavou a ignorovaly, že je někdo fotografuje. 

Když si připravíte modelku i světlo, uděláte zkušební snímek?

Ano. Toto svícení se špatně měří, jde o protisvětlo. Expozimetr zde neměří finální expozici spolehlivě. 

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Když černé pozadí, tak z jakého materiálu?

Většinou se používá černé papírové pozadí. Černý samet je černější než papír, ale je poměrně drahý a drží se v něm prach a špína. 

A jak nastavit fotoaparát?

Já v ateliéru používám záblesková zařízení. ISO mám fixně nastavené na nejnižší hodnotu, protože zábleskové světlo je silné. Čas mám nastavený synchronizační na záblesk cca 1/160s. Dále reguluji výkon záblesku, kterým ovlivňuji celou scénu. Nebo měním clonové číslo. Clonové číslo přizpůsobím zvolenému výkonu záblesku. Musím dosáhnout toho, aby vše bylo černé, jenom linka byla světlá a výrazná, ale nesmí být moc přeexponovaná.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Dají se metodou Low key fotografovat i produktové fotografie?

Klasické produktové fotografie nikoliv. Ale reklamní zátiší asi ano. Produktová fotografie je přesné a věrné zobrazení výrobku, jedná se o technickou fotografii. Zákazník vidí na snímku produkt přesně tak, jak si jej pak zakoupí. Produkt musí být zachycen proporcionálně a barevně zcela věrně. Kdežto reklamní zátiší je propagační fotografie výrobku, kde hraje roli hlavně efekt, zaujmout diváka na první pohled. K tomu, abyste něco prodali, nepotřebujete věrný obrázek produktu, ale efektní obrázek.

Jak na editaci Low key snímků?

Určitě jsou důležité retuše, pokud má model či modelka nedokonalosti na pleti. A je nutné si pohlídat, aby tmavá část fotografie byla černá, nikoliv šedá. 

Je možné Low key vykouzlit pouze pomocí editačního programu? 

Low key je o světle, je to technika svícení, takže snaha o vytvoření Low key v editačním programu z nevhodného snímku je, dá se říci, nemožná. Pouze ztmavená či podexponovaná fotografie není Low key.

Co máte na Low key technice rád?

Mám rád tu tajemnost. Jde o hodně stylizované fotografování, na kterém mám rád tu výtvarnou stránku. 

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Máte nějaká doporučení pro co nejlepší výsledek?

Sledovat stíny, které se na obličeji fotografovaného vytváří a po milimetrech hýbat se světlem, abyste dosáhli kýženého výsledku. Jde opravdu o přesnou práci. 

Děkuji za rozhovor!

www.kamil.profitux.cz

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů