(+420) 731 529 710
  +420 224 310 822
 

Okem profesionála září 2018: Triptych: Kámen. Voda. Strom.

1. 9. 2018

Seriál „Okem profesionála“ nabízí možnost nafotit dané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Na Vaše snímky na téma "Triptych: Kámen. Voda. Strom." se již těší profesionální fotograf Pavel Bokr. Své fotografie můžete do 30. 9. vkládat do galerie Okem profesionála - Triptych.

Okem profesionála září 2018: Triptych: Kámen. Voda. Strom.

Při hlubším studiu fotografie je jedním z oblíbených zadání „zpracovat fotograficky dané téma“. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí…

Fotografie vkládejte do Galerie „Triptych“ zde

Téma na září 2018:

„TRIPTYCH: KÁMEN. VODA. STROM.“

Hodnotí fotograf a lektor fotografie na SOŠ a VOŠ Michael Pavel Bo­kr:

Zalistujeme-li ve slovníku cizích slov, zjistíme, že triptych je trojdílný umělecký výtvor. Tedy výtvarné dílo, které se skládá ze tří zcela samostatných, ale tématicky souvisejících částí. Ve výtvarném umění je práce s triptychy velice stará (např. Hieronymus Bosh – Zahrada rajských pokušení, 1503–1504) a velmi osvědčená. Ve fotografii je to poměrně nový styl vyjadřování.

obr 1: „Hieronymus Bosh – Zahrada rajských pokušení“ (cs.wikipedia­.org)

Je dost obtížné pomocí tří samostatných, ale velice úzce spolu souvisejících snímků vytvořit celkový fotografický obraz, který má za úkol kromě estetické roviny, vyprávět určitý příběh. Existují pravidla na zhotovení triptychu pro to, aby byl triptych triptychem. Měli bychom tedy zkusit využít všech tří úrovní skladby obrazu - přemýšlet, fotografovat, prezentovat.

obr 2: Autor: Adde Adesokan (www.adde-adesokan.de) – příklad triptychu 

V gotice i renesanci měl triptych vždy zásadní ústřední motiv a dvě křídla, která byla vždy polovinou šířky ústředního motivu. Toto pravidlo dodržovaly velké triptychy v kaplích a kostelích, ale také malé triptychy, které se používaly jako přenosné při procesích. A také měly vždy horizontální polohu. Toto pravidlo dnes již nemusíme striktně dodržovat. Ani šířka křídel není dnes předepsaná, záleží pouze na autorovi, jakou formu svému dílu přiřkne. Měli bychom ale myslet na to, že pokud na křídlech bude dynamický děj, měl by směrovat vždy k ústřednímu motivu.

Obr 3: Autor: Barbora Brimová – příklad triptychu

Triptych tedy může být jak horizontální, tak i vertikální, barevný či černobílý. Jde hlavně o to, srozumitelně a esteticky pomocí tří fotografií sdělit nějakou širší skutečnost. Nejde o tři náhodné obrázky, ale o promyšlenou práci, která vytvoří jedinečný celek.

Triptych je: tři fotografie vytvořené záměrně proto, aby podaly divákům ucelenější vjem o skutečnosti, který chtěl autor jednoduše a srozumitelně zprostředkovat širší veřejnosti.

Triptych není: horizontální nebo vertikální fotografie rozříznutá na tři části, což má svou formou triptych pouze připomínat!

Obr. 4:  Autor: Nathan Wirth (nlwirth.com- není triptych

Těším se na Vaše fotografie, nápady, zpracování :) Pavel Bokr.

Vkládejte zde

Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 2MB, max. 1200 pxl delší strana

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu – profesionální fotograf, který hodnotí téma měsíce, vybere jednu fotografii, jejíž autor obdrží cenu, kterou do soutěže věnovalo Centrum FotoŠkoda.

Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

červen 2018:Dvojportrét

květen 2018: „BAREVNÝ SOUZVUK“

duben 2018:„Vítání jara v přírodě“

březen 2018: „PANORAMA V KRAJINĚ“

únor 2018: „Krajina s dlouhými časy“

leden 2018: „DOKUMENTÁRNÍ PORTRÉT – PROFESE“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí…“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

červen 2017: „Portrét ve fragmentech světla“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016: „Moje Vánoce“

listopad 2016: „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů