Téma "Méně je více aneb minimalismus ve fotografii" - Okem profesionála listopad 2018

8. 12. 2018

V tématu "Méně je více aneb minimalismus ve fotografiii" jste se s námi podělili o 113 fotografií. Hodnotil je profesionální fotograf Jan Pohribný, QEP. V článku přinášíme galerii vybraných snímků s komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Téma "Méně je více aneb minimalismus ve fotografii" - Okem profesionála listopad 2018

Méně je více aneb minimalismus ve fotografii

Kdysi můj pedagog na FAMU a významný divadelní fotograf Jaroslav Krejčí prohlásil, že největší UMĚNÍ je zbavit se přebytečného, odhalit podstatu zobrazovaného tématu. Mnohokrát jsem mu dal za pravdu a připojil bych, že to bývá někdy to nejtěžší rozhodnutí. Z fotografií, které do soutěže na toto téma došly, je však patrné, že o podobnou cestu hledání potřebného minima prostředků se úspěšně pokusila řada fotografů. 

Tím, že se fotografie takřka vždy opírá o realitu, byť někdy transformovanou různým způsobem, není vůbec jednoduché zbavit se přebytečných “slov”, eliminovat rušivé prvky, zjednodušit své sdělení na minimum. To opravdu pochopila většina. Ale i minimalistické sdělení by mělo vyvolávat emoce, evokovat skrytá tajemství, ba dokonce příběhy, které si divák může za fotografií domýšlet. A to se již ne každému povedlo. Řada fotografií je sice obsahově i kompozičně minimalistická, ale také bohužel do značné míry popisná. Jinde fotograf zvolil tradiční řešení volbou již mnohokrát zopakovaných námětů, ale nevnesl do snímku nějaké osobitější vidění.

Na druhé straně je ovšem řada snímků, které mne svou jednoduchostí a zároveň určitým vtipem, nápadem na první pohled zaujaly a bylo opravdu těžké zvolit nějakého vítěze. Převaha těchto snímků je černobílá – jistě i proto, že minimalismus v barevné fotografii je mnohem náročnější a již samo převedení barevné reality do černobílé škály je určitou zkratkou a zjednodušením.


Fero Gomboš | Samotár

Jako již zmíněné klasické či více tradiční, ale emotivně naplněné řešení minimalismu ve fotografii se nabízí např. snímky Fero Gomboše z Toskánska, krajiny to požehnané svými tvary i vínem, která částečně byla i předlohou slavnému průkopníku minimalismu v krajinářské fotografii Francu Fontanovi. Jednoduchost rytmu monochromaticky pojatých krajinných vln jarního Toskánska či osamělého stromu umístěného kompozičně takřka do zlatého řezu, nabízí jednu z poloh, proč je tato krajina tak oblíbená mezi fotografy a proč skýtá řadu námětů, jak zjara tak na podzim, které přímo volají po eliminaci přebytečných prvků.


čumáčková | Samota

Zajímavý příklad barevné dominanty, který de facto přechází do tepelného kontrastu, je meditativní obrázek mořské hladiny se žlutou bójí (či sloupem). Jemný přechod barev od pískově hnědé až po modrou, navíc s jemně rozostřeným horizontem a citlivě zvolené kompoziční dělení moře a nebe a opět do zlatého řezu zasazená dominanta pevného objektu vytváří prostor pro naší imaginaci, ale zejména pro zklidnění. Na fotografii je skoro prázdno a přesto zde nic nepostrádáme.


foto.zde | Studie krajiny II.

Krajiny a přírodní motivy v celé soutěži dominovaly. Snad proto mne mezi nimi nejvíce zaujala “krajina”, která je však krajinou iluzivní, uměle vytvořenou. Přesto zřetelně tvůrce pracoval s minimem prostředků – s obyčejným papírem a něčím, co připomíná skleněnou kuličku, která však působí především jako zvětšující čočka, vrhající hyperbolu světla a stínu. Jednoduchost a při tom nápaditost této “Studie krajiny”, jak autor nazval snímek, mi připomněla práce malíře Jana Kotíka, který také experimentoval s trhaným papírem ve vrstvách a vytvářel tak svébytné obrazy, které ovšem neměly onu přidanou světelnou vrstvu a vržený stín, který snímku dominuje a zdůrazňuje výlučnost fotografie.


Bob Gajdoš | Tři

Balóny od pana Gajdoše jsou zdánlivě členitou fotografií bodů a čar, ale právě v tomto zjednodušení a zejména v hravosti této kompozice tkví její kouzlo. Balóny jsou zde jako nějaké tóny na notové osnově. Ta ovšem má svá vlastní pravidla, jednou jde rovně podruhé šikmo. Diagonály, které tvoří jak balony, tak linky drátů, jdou vůči sobě v kontrapunktu a zároveň v působivém rytmu. Skoro slyším tóny, které se ozvou, až balóny ”zavadí” o “struny”. Takřka černá a bílá podtrhuje toto vtipné kompoziční řešení.


tinkao | Zen

Na přírodní motivy do značné míry navazuje i vítězné minimalistické zátiší od autora tinkao označené “Zen”, které může evokovat minimalistickou ikebanu. Síla této fotografie tkví nejen v jednoduchém spirálovém symbolické tvaru stvolu, ale také v jemnosti rozptýleného světla a černobílé škály, kdy se celá fotografie odehrává jen v několika jemných odstínech šedé. Je to opravdu jako zenová zahrada, kde takřka nic není, ale tvary, světlo i kompozice na střed nás mohou dovést k hlubší podstatě tohoto světa…

5.12. 2018 Imatra, Finsko
Jan Pohribný, QEP

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem listopadového kola je tedy tinkao s fotografií Zen. Gratulujeme!

Na závěr připomínáme, že prosincové téma „Okem profesionála“ je „Surrealistická struktura", hodnotí Kamil Varga a vkládat fotky můžete přímo do galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:


říjen 2018: „Fotogra­fická dvojice“

září 2018: „Triptych: Kámen. Voda. Strom.“

léto 2018: „Co červenec neuvaří – srpen nedopeče“

červen 2018: „Dvojportrét“

květen 2018: „Barevný souzvuk“

duben 2018: „Vítání jara v přírodě“

březen 2018: „Panorama v krajině“

únor 2018: „Krajina dlouhými s časy“

leden 2018: „Dokumentární portrét – profese“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016 „Moje vánoce“

listopad 2016 „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Darujte
fotokurz

Dárkový poukaz na fotografický kurz k narozeninám, pod stromeček - dárek, který potěší.

  • Tenhle víkend ve mně bude ještě dlouho doznívat a myslím, že si ho budu pamatovat navždycky. Ještě jednou děkuju Robertovi, který je prostě úžasný, všem z FotoInstitutu za organizaci tohoto workshopu a skvělé zázemí a ostatním účastníkům za neopakovatelnou atmosféru

  • Nejvíce se mi líbil pobyt na Šumavě (focení - Vydra a noční focení s dlouhým časem). Práce v ateliéru taky super. Přestal jsem fotit na automat. Manuální nastavení ještě úplně nedávám, ale priorita času a clony skvělé. Díky všem lektorům a celému Fotoinstitut.cz

  • Pochopila jsem více techniku, ve které jsem hodně tápala. Kurz mě hodně nakopl k dalšímu sebevzdělávání a hlavně…k focení!

  • Nejvíce se mi líbila lekce praktického focení portrétu v ateliéru. Kurz mě přinutil vyzkoušet si v praxi postupy nabyté v teorii. Kvalitní kurz, kvalitní lektoři, dobrá atmosféra.

  • Líbila se mi úroveň lektorů, kteří velmi profesionálně předávali informace, proto nelze jednoznačně určit, která lekce byla nejpřínosnější. Otevřelo mi to obzory, jak pohlížet na fotografování, že to není jen clona, čas,… Celý kurz hodnotím velmi kladně, budu ho doporučovat.

  • Tento kurz focení mi dal hodně coby úplnému začátečníkovi, kterému manuální režim focení, fotografická technika a grafické editory nic neříkaly. V mém případě vidím velký posun ve způsobu focení, i když vím, že mne čeká ještě hodně práce, abych byla se svou prací maximálně spokojena.

  • Kurz portrétu s Tondou Lavrenčíkem byl vážně skvělý, plný inspirativních tipů a zkušeností. Je více než zřejmé, že Tonda svému řemeslu doslova do detailu každého stínu rozumí. Po absolvování tohoto kurzu mnohem více chápete, jak je portrétování člověka opravdovým uměním...

  • Kurz zimní krajina pod vedením Andreje Macenauera byl pro mě velmi přínosný hned z několika důvodů. Dozvěděl jsem se o nových technikách krajinářské fotografie a zajímavých metodách postprocesingu. Pokud toužíte po krásných šumavských scenérií a zároveň pěkném víkendu stráveném v nádherném Domě fotografů, tak za sebe mohu jen doporučit!:-)

  • Workshop makrofotografie s Pavlem Krásenským byl pro mne obrovským přínosem. Pavel nám během víkendu ukázal spoustu vychytávek a zlepšováků z praxe. Konkrétní ukázky práce s hmyzem a pomoc s osvětlením malých objektů pro mne byl velice inspirativní...

  • Naučili jsme se lépe ovládat náš foťák. Zážitek pro mě bylo fotit portréty v profesionálním ateliéru a také východ slunce na Chalupské slati. Bylo taky hodně legrace.

  • Expedice s FotoInstitut.cz jsou excelentní. Byla jsem už několikrát, jsou to zážitky, se kterými budu umírat. Ve Skotsku je divoká příroda, často prší. Fotky akorát pro krajináře, tedy když bys psa nevyhnal. Organizace skvělá, fotky výborné.

Akreditace školícího střediska FotoInstitut.cz

Fotografie z kurzů